05.06.2015 | 11:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Evropské dotace přináší více peněz

„V nadcházejícím období bude v rámci podpory EU na rozvoj venkova a podporu zemědělců poskytnuto až 82 mld. Kč. Nedávný průzkum ČSOB přitom ukázal, že z českých firem si téměř polovina dosud nesáhla na žádnou evropskou dotaci“, říká Jakub Tomaštík, ředitel ČSOB EU Centra.

Pro české zemědělce je v Programu rozvoje venkova vyčleněno včetně národního spolufinancování celkem tři miliardy eur, tedy 82 miliard korun.

Další dotační prostředky pro environmentální investice zemědělských podniků nabízí i Operační program Životní prostředí, který má rozpočet 2,5 mld. eur, tj. téměř 70 mld. korun.

Máme nyní od začátku programovacího období, které začalo 1. 1. 2014, rok a půl skluz a je téměř jisté, že do prvních výzev dají řídící orgány mimořádně velký objem prostředků, aby se během zbývajících pěti let podařilo celou alokaci vyčerpat. Pro podnikatele v zemědělství bude důležité, aby nezmeškali první vlnu podávání žádostí o dotace. Tím, že výzvy k podání žádostí do Programu rozvoje venkova budou vyhlášeny v září, je ten správný čas potkat se s poradcem, který prověří dotační možnosti, a postupně začít připravovat podklady.

Na co by si měly dát firmy pozor?

Podnikatel by si měl především ujasnit střednědobý plán svého podnikání, tzn. podívat se na rozvoj firmy z hlediska dvou až tří let. Často se stává, že firma chce získat dotaci na dílčí projekt, ale později zjistí, že administrativní zátěž je pro ni tak velká, že od toho raději ustoupí. Rozhodně tedy doporučujeme plánovat komplexně, do žádosti například zahrnout více individuálních projektů, aby se náklady spojené s administrací dotace vyplatily. Další chybou je, že v počáteční fázi si podniky neověří velikost investice, na kterou jsou schopné dosáhnout.

I z hlediska hodnocení projektu je mnohem lepší, když je žádost podána se závazným úvěrovými příslibem. Tím se velmi zvyšuje šance na získání dotace. To se týká především malých podniků, jejichž záměry bývají často nerealistické, příliš ambiciózní. Bohužel je to často způsobeno poradenskými firmami, které se snaží získat velkou dotaci hlavně kvůli velké provizi za svoji práci. Třetí nejčastější chybou je podcenění rizika souvisejícího s realizací. Mnohdy si firma myslí, že když získá dotaci, už nepotřebuje poradenský servis. Pustí se sama do výběrových či změnových řízení a chybuje.

Co přináší podnikatelům ČSOB EU Centrum?

V současné době jsme leader trhu dotačního poradenství pro podnikatele a našim klientům nabízíme více než desetileté praktické zkušenosti s dotacemi EU. Dosahujeme výjimečné úspěšnosti schválených žádostí – 95,1 %. Pro klienty jsme získali dotace a investiční pobídky v celkové výši 18 mld. Kč.

Díky tomu, že jsme banka a řešíme finance i žádost pod jednou střechou, je to pro klienty mnohem praktičtější, cenově výhodnější a zároveň bezpečnější z hlediska úniku informací. A to klienti velmi oceňují. Navíc provizi za vyřízení dotace platí pouze při úspěšném získání dotace – tzv. sucess fee.

Kromě toho, že naši klienti čerpají dotace od státu nebo Evropské unie, přinášíme jim i levné zdroje od Evropské investiční banky. Například jen vloni jsme vyřídili pro naše klienty více než sto milionů euro zvýhodněných úvěrů na podporu podnikání.

Patero rad pro úspěšné získání dotace z EU

1. Mít jasnou koncepci rozvoje firmy na dva až tři roky dopředu.
2. Prověřit si svoje úvěrové možnosti, tj. jaký objem investic je žadatel v daném časovém horizontu schopen dosáhnout.
3. Vybrat si konzultanta a prodiskutovat s ním plánované investice. Podnikatelé tak nemusí studovat labyrinty předpisů, směrnic a metodik, kterých je v operačních programech celá řada. Výsledkem konzultace s klientem by mělo být kvalifikované rozhodnutí, zda příležitost využije nebo ne.
4. Začít s přípravou projektu včas – kvalitní příprava je základem úspěchu.
5. Být dobře připraven nejen na pravidelné, ale i na mimořádné dotační výzvy.

 

Ing. Petr Kopeček

ČSOB

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down