Potravináři žádají postupné vyřazování obohacených klecí

Přední potravinářské společnosti naléhavě vyzývají Evropskou komisi a evropské poslance Evropského parlamentu, aby postupně vyřazovali klece v chovu zvířat, počínaje obohacenými klecemi nosnic. Firmy, včetně Nestlé, Mondelez International, Unilever a Aldi Nord, spolu podepsaly dopis, v němž zdůrazňují, že obchodní argumenty pro postupné vyřazování obohacených klecí jsou silné, a to zejména v EU, a poznamenaly, že systémy bez klecí jsou rozšířené, ekonomicky životaschopné a poskytují lepší životní podmínky pro slepice.

Signatáři zdůraznili, že revize právních předpisů EU v oblasti dobrých životních podmínek zvířat, která se v současné době připravuje, je ideální příležitostí k ukončení používání klecí v chovu drůbeže v celé EU. Údaje evropské komise naznačují, že necelá polovina všech vajec v EU pochází z obohacených klecových systémů, zatímco 32,5 % pochází ze systémů hal, 11,8 % je zj volného výběhu a 6,2 % z ekologických chovů. Dopis potravinářů chválí cíle kampaně  „Konec doby klecí“, kterou vedl Compassion in World Farming s podporou 170 evropských nevládních organizací. Kampaň byla zahájena v roce 2018 a během jednoho roku získala 1,4 milionu podpisů.

Společnosti splňují závazek

Nestlé nyní používá vejce bez klecí pouze ve všech svých potravinářských výrobcích v Evropě a plní závazek, který učinila v roce 2017. Společnost používá ve svých potravinářských značkách přibližně 4 500 tun vajec ročně. Magdi Batato, výkonný viceprezident Nestlé a vedoucí provozu, řekl, že společnost chce pomoci řídit změny zevnitř a podporovat změny v drůbežářském průmyslu.  „Jsme hrdí na to, že jsme v našich potravinářských výrobcích v celé Evropě dosáhli 100 % vajec bez klecí. Společně s občanskou společností, našimi zemědělci a zákazníky budeme i nadále zlepšovat dobré životní podmínky hospodářských zvířat, abychom dosáhli pokroku a zajistili nejvyšší možné zemědělské standardy v celém našem dodavatelském řetězci,“ dodal.

Thea Koning, vedoucí globální manažerka pro vnější záležitosti (potraviny a občerstvení) ve společnosti Unilever, dodala: „Ve společnosti Unilever chceme být silou dobra v potravinách a plně podporujeme kampaň Konec věku klecí. V Evropě používají všechny naše značky, včetně Hellmann’s, Amora a Calve, od roku 2009  stoprocentně vejce bez klecí. Věříme, že iniciativa „Konec klecí“ sdílí ambice strategie „Farm to Fork“ zlepšit dobré životní podmínky zvířat, počínaje slepicemi v klecích.“

Dopis uvítala dr. Tracey Jonesová, ředitelka potravinářského průmyslu ve společnosti Compassion in World Farming, která uvedla: „Je skvělé, že tyto přední podniky podporují naši výzvu k postupnému vyřazování klecí pro nosnice v celé EU, ale vzhledem k brexitu musíme udržet tlak i na vládu Spojeného království. Ve Velké Británii všechny velké supermarkety buď ukončily prodej vajec od slepic v klecích, nebo se k tomu zavázaly do roku 2025. Potřebujeme však, aby byly zavedeny právní předpisy Spojeného království, které by odstranily veškerou produkci v klecích a zastavily i dovoz vajec, zejména vajec z ingrediencí, ze systémů v klecích.  Ve Velké Británii máme nově zavedený standard dobrého ustájení nosnic a vysokou úroveň produkce vajec ve volném výběhu, kterou musíme podporovat.“

Vědci volají po postupném vyřazování obohacených klecí

Minulý měsíc vyzvalo 140 vědců k postupnému vyřazování obohacených klecí a zdůraznilo, že Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) dospěl k závěru, že v obohacených klecích je repertoár chování stále omezen ve srovnání s ptáky v systémech mimo klece, a uvedl, že slepice potřebují řádný pohyb a prachové koupele.

Designové vakcíny

Preventivní veterinární péče nabírá na významu, ale očkování nenabízí všelék. To znamená, že očkování specifická pro farmy se stávají mainstreamovějšími. Autovakcíny, přizpůsobené farmě, mohou poskytnout řešení pro mnoho různých kmenů E. coli a Pasteurelly na farmách ve volném výběhu.

Zdroj: PoultryWorld

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *