Trh s vejci ovládají spotřebitelé

Hlavním tématem na tiskové konferenci, pořádané společností Lohmann v Cuxhavenu, byl kromě obchodní politiky firmy, vývoj na trhu s vejci. Požadavky konzumentů, kterým se musí šlechtitelské firmy přizpůsobovat se týkají především barvy skořápky a velikosti vajec.

Na šlechtění nosných hybridů se odráží silně vliv požadavků konzumentů. Ty nejsou rozdílné jen podle zemí, ale soustavně se vyvíjejí. Jde především o poměr produkce bělo a hnědovaječných hybridů. Například Japonci se však nedívají jen na barvu, platí i za datum snášky. Dvojnásobnou cenu zaplatí za vejce, které se po snesení ještě týž den dostane na pult. Jinak je tomu zase ve Španělsku. Ještě před pár lety míchali Španělé pouze bílá vejce, dnes dominuje na trhu hnědá barva. Němeci měli v roce 1960 větší zájem o bílá vejce: tento podíl představoval 70 % bílých a 30 % hnědých. Do roku 2000 se situace zcela změnila, poměr zájmu o vejce hnědá a bílá se obrátil a 70 % představují hědovaječní hybridi. Celosvětově je však zájem vyrovnaný 1 : 1. Evropané preferují hnědá vejce a bílá vejce představují pouhých 20 % trhu. Pouze ve Skandinávii je vyšší zájem o bílá vejce. Rovněž v zemích Latinské Ameriky preferují spotřebitelé bílou skořápku. Požadavky na Dálném Východě jsou v poměru 65 : 35 ve prospěch hnědých vajec. Afričané jednoznačně dávají přednost vejcím hnědým, kterých je na trhu 90 %. I Číňané raději nakupují hnědá vejce, která tvoří 70 % na trhu. Mít úspěch ve šlechtění znamená všechny tyto specifické požadavky trhu znát a přizpůsobovat se jim.
V době počátku šlechtění drůbeže se pohybovalo na německém trhu 75 společností, dnes je jich daleko méně. Společnosti Lohmann patří na světovém trhu s nosnými hybridy asi 25% podíl, podobně jako Hy-Line, která si ale udržuje silnější pozici na americkém trhu. Další z šlechtitelů – firma ISA – Brown ovládá 23 % trhu, je ale dominantní především v oblasti prodeje hnědovaječných hybridů, například ve Francii pochází 99 % hnědovaječných hybridů od této společnosti. K ISA patří Babcock, který prodává především v centrální Americe a v Indii, celosvětově mu patří 3 % trhu. Shaver má 5 % trhu, nizozemská společnost Hendrix 5 %, zbytek okolo 8 % si rozdělují zbývající malé společnosti. Lohmann – LTZ (Lohmann Tierzucht) dominuje na evropském trhu, z něhož získal 35 %, ve východní Evropě zaujímá 33 %, v Jižní a střední Americe 18 % , v Africe a na Středním Východě 25 až 30 %. Pokud jde o rozdělení produkce společnosti Lohmann vyjádřené prodejem v %: Země Západní Evropy 44 %, Východní Evropa 16 %, Střední Východ 14 %, Dálný Východ 13 %, Jižní a Střední Amerika 12 %.
Filozofie společnosti vychází z toho, že pro každý trh je třeba dodávat nosné hybridy s vhodnými vejci. Rozdílné jsou i požadavky na velikost vajec, důležitou roli hraje i spotřeba krmiva na jedno vejce. „Je možné produkovat vejce se zvlášť vyrovnanou skořápkou, jejichž hmotnost se přizpůsobuje požadavku na trhu a splňuje požadavky na kvalitu,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Jurgen Reimes a doplňuje: „Díky tomuto přizpůsobení se požadavkům můžeme vstoupit do konkurence na trhu v USA.“ První dodávky rodičovských hybridů za velkou louži proběhnou ještě tento rok.
Společnost Lohmann nabízí několik hybridů: LSL Classic – který nese bílá vejce standardní velikosti,, tato vejce se prodávají například na japonském trhu. LSL – Extra nese bílá vejce velikosti L a XL. Vyšlechtění hybrida LSL – Lite bylo odpovědí na trendy do budoucna, nese bílá vejce velikosti M a L – je vhodný pro poptávku na americkém a mexickém trhu. Úspěšně si nalezl své místo s více než 30 % na brazilském trhu. Vzhledem k podobným podmínkám se očekává jeho úspěch i v USA. Lohmann Brown Classic produkuje kvalitní vejce. Pro uspokojení poptávky na trhu byly vyšlechtěny nosné typy: L. brown – lite, nesoucí vejce M a Lohmann Tradition vhodný pro alternativní chovy, vejce jsou relativně velká. Na optázku přítomných novinářů na investice, odpověděl obchodní manager, že společnost hodlá vkládat finanční prostředky především do „lidského kapitálu“, dále investují do stavby líhňařských provozů. Rovněž hodlají postavit vlastní výrobnu krmiv. Bude se stavět v blízkosti Cuxhavenu a součástí technologie se stane dekontaminace krmiv.
Pro zajímavost uvádíme vývoj cen vajec na německém trhu, porovnání úrovně roku 1998 a 1999.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *